Cz. 1,  Access - użytkowanie

Tematy


 

1. Ściągnij na lokalny dysk bazę małopolska.mdb  i zapisz ją w folderze \Moje dokumenty\  a następnie rozpakuj i uruchom
            kliknij tu aby pobrać plik małopolska.rar 


2. Opierając się na intuicji:

Wróć do początku


Mechanizmy wyszukiwawcze


Przejdź  do opcji przeglądanie danych

3. Sortowanie. Używając przycisków A/Z lub Z/A

4. Filtrowanie wg wyboru. Używając przycisku "filtrowanie wg wyboru" wyszukaj wszystkie adresy instytucji samorządowych powiatu wadowickiego. Wykonaj kolejno:

5. Ćwiczenie -  używając przycisku "filtrowanie wg wyboru" wyszukaj wszystkie adresy instytucji samorządowych twojego powiatu i posortuj je rosnąco, jeśli nie mieszkasz w Małopolsce wyszukaj powiat limanowski. 

6. Filtrowanie w formularza. Używając przycisku "filtrowanie wg formularza" wyszukaj wszystkie adresy instytucji samorządowych powiatu chrzanowskiego i gorlickiego. Wykonaj kolejno:

7. Wyszukiwanie sekwencyjne. Używając przycisku "Znajdź" (lornetka) wyszukaj wszystkie adresy instytucji samorządowych, w których adresie znajduje się słowo "maj". Wykonaj kolejno:

8. Ćwiczenie -  używając odpowiednich metod wyszukaj (i ich kombinacji)


Edycja


9. Opierając się na intuicji wprowadź do bazy nowy (fikcyjny) rekord, nie musisz wypełnić wszystkich pól (wystarczy kilka). Rozpocznij od wybrania przycisku "Nowy"; do kolejnych pól najłatwiej przechodzić klawiszem Tab (lub Shift+Tab).

10. Popraw rekord nr 182, zamień w polu adres Pl. Kombatantów 15 na Pl. Piłsudskiego 18/3

11. Usuń rekord, który utworzyłeś w pkt. 9.

 


Praca w widoku "baza danych"


Zamknij formularz startowy (użyj przycisku "narzędzia administratora") to samo uzyskasz naciskając F11

12. Obejrzyj jakie obiekty zawiera baza danych.

13. Praca z tabelami - wyszukiwanie. Otwórz tabelę "Małopolska - dane teleadresowe". Wykonaj jeszcze raz ćwiczenia 3-7 w widoku tabela.

14. Filtrowanie z wyłączeniem wyboru. Wyszukaj rekordy (z wyjątkiem powiatu chrzanowskiego) i ustal ich liczbę. Wykonaj kolejno: 

15. Używając Zaawansowanego filtru (Rekordy --> Filtr --> Zaawansowany filtr/sortowanie...) wyszukaj wszystkich wójtów z powiatu olkuskiego i posortuj ich rosnąco wg nazwisk. 

Wróć do początku


16. Nawigacja w tabeli. Wypróbuj działanie następujących komend:

Wróć do początku


17. Zaznaczanie. Aby zaznaczyć dowolny rekord ustaw kursor na selektorem (znak kursora zamieni się wówczas na czarną strzałkę) i kliknij prawym przyciskiem myszy. Aby zaznaczyć kilka rekordów jednocześnie zaznacz pierwszy naciśnij Shift i zaznacz ostatni (oznaczy się całą grupa). W analogiczny sposób zaznacza się także pola rekordów (kolumny tabeli).

18. Usuwanie rekordów. Zaznacz a następnie usuń rekordy:

19. Dodawanie danych. Dopisz do tabeli nowy fikcyjny rekord. (istnieje kilka metod).

20. Dołącz do tabeli rekordy z powiatu brzeskiego. Wykonaj kolejno:

21. Ukrywanie kolumn. Zaznacz kolumny (pola) ID, Powiat i Urząd następnie z menu kontekstowego wybierz Ukryj kolumny. Pola staną się niewidoczne. Aby je w przyszłości znów wyświetlać wybierz z menu Format / Odkryj kolumny i zaznacz ("ptaszkiem") kolumny do odsłonięcia.

Wróć do początku


22. Korespondencja seryjna. Zaadresuj koperty do wszystkich samorzadowców z Małopolski. Wykonaj kolejno:

Szanowny Pan
<<Nazwiko_Imię>>
<<Adres>>
<<Kod>> <<Miejscowość>>
Polska


23. O innych zastosowaniach Access przeczytaj w helpach lub dostępnej literaturze.


24. UWAGA

Wróć do początku