1. Elementy teorii klasyfikacji
1. &
KATALOG RZECZOWY [Encyklopedia współczesnego bibliotekarstwa polskiego, s. 162]
2. &
KLASYFIKACJA czyli PODZIAŁ LOGICZNY
3. &
PODZIAŁ RZECZOWY A PODZIAŁ LOGICZNY [Głowacka T. Katalogi rzeczowe, s. 13]
4. &
WARUNKI DOBREJ KLASYFIKACJI:
FORMALNE | TREŚCIOWE |
WYCZERPUJĄCA (adekwatna)
(suma zakresów cząstkowych jest równa zakresowi pierwotnemu - czyli nie może być miejsc pustych, nieokreślonych); ROZŁĄCZNA(nie może być części wspólnej, miejsc niejednoznacznych oraz pojęcia muszą się wzajemnie wykluczać);
|
UŻYTECZNA
(system winien służyć czytelnikom - nie może być tworem abstrakcyjnym).
|
5. &
PODZIAŁ DYCHOTOMICZNY
6. &
PODSTAWA PODZIAŁU
7. &
TYPOLOGIA [Sosińska-Kalata B., UKD, s. 27]
8. &
KLASYFIKACJA A TYPOLOGIA
9. &
RELACJE HIERARCHICZNE
ASYMETRYCZNA | PRZECHODNIA | SPÓJNA inaczej ciągła |
(jeżeli A>B to wiadomo, że B<A) - oznacza to jednokierunkowość; | (np. "równości" [jeżeli A=B i B=C to z tego wynika, że A=C] lub "większości" [jeżeli A>B i B>C to z tego wynika, że A>C]) | (inaczej mówiąc nie ma miejsc nieokreślonych).
|
11. &
WYBRANE RELACJE HIERARCHICZNE
Relacja GENERYCZNA | Relacja MEROLOGICZNA | Relacja HIERARCHII TEMATYCZNEJ |
(rodzaj - gatunek) |
(całość - część) |
(zależności mieszane) |
np. Dramat - komedia Czasopisma - dzienniki zwierzęta - ptak |
Kraków - Bronowice Samochód - nadwozie
|
Dziennik - redagowanie Biblioteka - gromadzenie zbiorów Uprawa - zboża |
12. &
RODZAJE STRUKTUR KLASYFIKACYJNYCH
monorelacyjno-monohierarchiczne
np. taksonomie biologiczne |
polirelacyjno-monohierarchiczne
np. klasyfikacje wyliczające |
monorelacyjno-polihierarchiczne
(fasetowe) |
polirelacyjno-polihierarchiczne |
13. &
PRAKTYCZNY PODZIAŁ STRUKTUR KLASYFIKACYJNYCH
monohierarchiczne
(wyliczające,
liniowe) |
fasetowe
(polihierarchiczne,
wieloaspektowe) |
mieszane
(np. monohierarchiczne z elementami fasetyzacji, UKD itp.) |
14. & KLASYFIKACJA PIŚMIENNICTWA.
FORMALNA (np.
podział wg cech zewnętrznych: autor, tytuł, miejsce, rok, format
lub formy wydawniczej i piśmienniczej:
wydawnictwa zwarte i ciągłe). Tu jednostkami klasyfikacyjnymi są dzieła jako całości wydawnicze. |
TREŚCIOWA - tu podział wg cech wewnętrznych dokumentu,
czyli zawartości tekstu.
Tu jednostkami
klasyfikacyjnymi są dzieła jako całości piśmiennicze. |
15. &
W TREŚCI DOKUMENTU WYRÓŻNIAMY PRZEDMIOT I JEGO UJĘCIE.
PRZEDMIOT
to pewien fragment rzeczywistości obiektywnej, fikcyjnej lub
intencjonalnej opisanej w dokumencie, np.: obiekty (Wawel, Mieszko I); zdarzenia (Powstanie Styczniowe); procesy (katalogowanie, nauka); rzeczy, zjawiska, zagadnienia, idee, dziedziny wiedzy i życia społecznego... |
UJĘCIE
to inaczej metoda opracowania tematu, czyli czynnik podmiotowy - wyrażający
punkt widzenia autora i jego stosunek do przedmiotu.
|
Nazwy
tych przedmiotów stają się w opisie podstawowym składnikiem
charakterystyki słownej, zaś w katalogu przedmiotowym tematami. Ilość
tematów stanowi o tzw. zakresie tematycznym (wąski - szeroki) |
Przykłady ujęć: filozofia, etyka, psychologia, socjologia, statystyka, polityka, ekonomia, prawo, etnografia, fizjologia, anatomia, patologia, technologia, uprawa, hodowla, organizacja, historia... itd.
|
16. &
Jako PODSTAWĘ KLASYFIKACJI można przyjąć:
Przedmiot - są to klasyfikacje (przedmiotowe, tematowe). W klasyfikacja tych wykładnia cechy naczelnej tzn. pojęciowe ukształtowanie obiektów, wg której porządkowane są opisy jest wyszczególniająca | Ujęcie
- są to klasyfikacje (ujęciowe). Wykładnia cechy naczelnej jest uogólniająca.
|
Np. Dziecko-psychologia [katalog:
przedmiotowy, krzyżowy, |
Np. Psychologia
dzicka [katalog: działowy, systematyczny (np. UKD)]
|
17. & ANALIZA DOKUMENTU. Klasyfikację poprzedza zawsze analiza teksu; na tym etapie klasyfikator winien:
UWAGA:
dla potrzeb katalogu PRZEDMIOTOWEGO analiza zmierza do ustalenia pojęć adekwatnych do przedmiotu dokumentu;
dla potrzeb katalogu UJĘCIOWEGO prowadzi do odszukania miejsca w gotowym schemacie klasyfikacyjnym.
18. &
WZÓR ANALIZY DOKUMENTU !!!
1. Co stanowi przedmiot główny dokumentu ?
2. Czy w treści wyróżniony jest przedmiot główny, czy kilka przedmiotów równorzędnych (jakie) ?
3. Czy przedmiot jest omówiony wszechstronnie, czy też prezentuje tylko pewne jego własności, zakresy (jakie) ?
4. Jakie jest ujęcie przedmiotu ?
5. Jak jest forma tekstu ?
19. &
CZYNNOŚCI KLASYFIKACYJNE
1. Słowna analiza dokumentu
2. Przekład terminów na język informacyjno-wyszukiwawczy
3. Utworzenie charakterystyki wyszukiwawczej
4. Znakowanie
20. &
ETAPY KLASYFIKOWANIA
1. Zapoznanie się z dokumentem i jego analiza;
2. Zapoznanie się z cechami formalnymi: autor, tytuł, podtytuł, seria;
3. Zapoznanie się z aparatem naukowym: wstęp, przedmowa, spis treści, załączniki, bibliografia;
4. Jeśli konieczne: czytamy fragmenty teksu;
21. Uwagi do lektury:
- Głowacka, s. 13-26 w całości [nieco przestarzała jednak łatwa]; Sadowska, Turowska, szczególnie s. 21-27 [jest to uproszczony skrót tego co w książce Sosińskiej, acz niepełny]; dopiero po ich przeczytaniu sięgnąć do podręcznika Sosińskiej [dwa pierwsze rozdziały]; niezależnie od tego o indeksowaniu: rozdz. XII z Sosińskiej i rozdz. VII Sadowskiej, Turowskiej]
© W. M. Kolasa. Kraków 2002 http://www.wmkolasa.up.krakow.pl/