1. Elementy teorii klasyfikacji



1.   &    KATALOG RZECZOWY [Encyklopedia współczesnego bibliotekarstwa polskiego, s. 162]

2.   &    KLASYFIKACJA czyli PODZIAŁ LOGICZNY

3.   &    PODZIAŁ RZECZOWY A PODZIAŁ LOGICZNY [Głowacka T. Katalogi rzeczowe, s. 13]

4.   &    WARUNKI DOBREJ KLASYFIKACJI:

FORMALNE TREŚCIOWE
WYCZERPUJĄCA (adekwatna)

(suma zakresów cząstkowych jest równa zakresowi pierwotnemu - czyli nie może być miejsc pustych, nieokreślonych);

ROZŁĄCZNA

(nie może być części wspólnej, miejsc niejednoznacznych oraz pojęcia muszą się wzajemnie wykluczać);

 

UŻYTECZNA

 (system winien służyć czytelnikom - nie może być tworem abstrakcyjnym).

 

 

 

5.   &    PODZIAŁ DYCHOTOMICZNY 

6.   &    PODSTAWA PODZIAŁU

7.   &    TYPOLOGIA [Sosińska-Kalata B., UKD, s. 27]

8.   &    KLASYFIKACJA A TYPOLOGIA

9.   &    RELACJE HIERARCHICZNE 

ASYMETRYCZNA PRZECHODNIA SPÓJNA inaczej ciągła
(jeżeli A>B to wiadomo, że B<A) - oznacza to jednokierunkowość; (np. "równości"  [jeżeli A=B i B=C to z tego wynika, że A=C] lub "większości" [jeżeli A>B i B>C to z tego wynika, że A>C]) (inaczej mówiąc nie ma miejsc nieokreślonych).

 


11.   &    WYBRANE RELACJE HIERARCHICZNE

Relacja GENERYCZNA Relacja MEROLOGICZNA Relacja HIERARCHII TEMATYCZNEJ

(rodzaj - gatunek)

(całość - część)

(zależności mieszane)

np.  Dramat - komedia

Czasopisma - dzienniki

zwierzęta - ptak

Kraków - Bronowice

Samochód ­ - nadwozie

 

Dziennik ­- redagowanie

Biblioteka - gromadzenie zbiorów

Uprawa - zboża


12.  &    RODZAJE STRUKTUR KLASYFIKACYJNYCH

monorelacyjno­-monohierarchiczne

np. taksonomie biologiczne

polirelacyjno­-monohierarchiczne

np. klasyfikacje wyliczające

monorelacyjno­-polihierarchiczne

(fasetowe)

polirelacyjno­-polihierarchiczne

13.   &    PRAKTYCZNY PODZIAŁ STRUKTUR KLASYFIKACYJNYCH

monohierarchiczne

(wyliczające, liniowe)

fasetowe

(polihierarchiczne, wieloaspektowe)

mieszane 

(np. monohierarchiczne z elementami fasetyzacji, UKD itp.)

14.   &    KLASYFIKACJA PIŚMIENNICTWA.

FORMALNA  (np. podział wg cech zewnętrznych: autor, tytuł, miejsce, rok, format  lub formy wydawniczej i piśmienniczej:  wydawnictwa zwarte i ciągłe). 

Tu jednostkami klasyfikacyjnymi są dzieła jako całości wydawnicze.

TREŚCIOWA - tu podział wg cech wewnętrznych dokumentu, czyli zawartości tekstu.

 

Tu jednostkami klasyfikacyjnymi są dzieła jako całości piśmiennicze.


15.   &    W TREŚCI DOKUMENTU WYRÓŻNIAMY PRZEDMIOT I JEGO UJĘCIE.

PRZEDMIOT to pewien fragment rzeczywistości obiektywnej, fikcyjnej lub intencjonalnej opisanej w dokumencie, np.:


obiekty (Wawel, Mieszko I);

zdarzenia (Powstanie Styczniowe);

procesy (katalogowanie, nauka);

rzeczy, zjawiska, zagadnienia, idee, dziedziny wiedzy i życia społecznego...

UJĘCIE to inaczej metoda opracowania tematu, czyli czynnik podmiotowy - wyrażający punkt widzenia autora i jego stosunek do przedmiotu.


 

 



 

Nazwy tych przedmiotów stają się w opisie podstawowym składnikiem charakterystyki słownej, zaś w katalogu przedmiotowym tematami. Ilość tematów stanowi o tzw. zakresie tematycznym (wąski - szeroki)

Przykłady ujęć: filozofia, etyka, psychologia, socjologia, statystyka, polityka, ekonomia, prawo, etnografia, fizjologia, anatomia, patologia,  technologia, uprawa, hodowla, organizacja, historia... itd.

 


16.   &    Jako PODSTAWĘ KLASYFIKACJI można przyjąć: 

Przedmiot - są to klasyfikacje (przedmiotowe, tematowe). W klasyfikacja tych wykładnia cechy naczelnej  tzn. pojęciowe ukształtowanie obiektów, wg której porządkowane są opisy jest wyszczególniająca Ujęcie - są to klasyfikacje (ujęciowe). Wykładnia cechy naczelnej jest uogólniająca.

 

Np.

Dziecko-psychologia
róża, krokus, stokrotka

[katalog: przedmiotowy, krzyżowy,
tematologiczny]

Np.

Psychologia dzicka
kwiaty-róża; kwiaty-krokus; kwiaty-stokrotka

[katalog: działowy, systematyczny (np. UKD)]

 

17.   &    ANALIZA DOKUMENTU. Klasyfikację poprzedza zawsze analiza teksu; na tym etapie klasyfikator winien: 

  1. rozważyć zawartość i formę dzieła;
  2. wyszukać charakterystyczne pojęcia;
  3. ustalić stosunki między nimi.

UWAGA: 

dla potrzeb katalogu PRZEDMIOTOWEGO analiza zmierza do ustalenia pojęć adekwatnych do przedmiotu dokumentu;

dla potrzeb katalogu UJĘCIOWEGO prowadzi do odszukania miejsca w gotowym schemacie klasyfikacyjnym.


18.   &    WZÓR ANALIZY DOKUMENTU !!! 

1. Co stanowi przedmiot główny dokumentu ?

2. Czy w treści wyróżniony jest przedmiot główny, czy kilka przedmiotów równorzędnych (jakie) ?

3. Czy przedmiot jest omówiony wszechstronnie, czy też prezentuje tylko pewne jego własności, zakresy (jakie) ? 

4. Jakie jest ujęcie przedmiotu ?

5. Jak jest forma tekstu ?


19.   &    CZYNNOŚCI KLASYFIKACYJNE

1. Słowna analiza dokumentu 
2. Przekład terminów na język informacyjno-wyszukiwawczy
3. Utworzenie charakterystyki wyszukiwawczej
4. Znakowanie


20.   &    ETAPY KLASYFIKOWANIA

1. Zapoznanie się z dokumentem i jego analiza; 
2. Zapoznanie się z cechami formalnymi: autor, tytuł, podtytuł, seria;
3. Zapoznanie się z aparatem naukowym: wstęp, przedmowa, spis treści, załączniki, bibliografia;
4. Jeśli konieczne: czytamy fragmenty teksu;


21. Uwagi do lektury:

- Głowacka, s. 13-26 w całości [nieco przestarzała jednak łatwa]; Sadowska, Turowska, szczególnie s. 21­-27 [jest to uproszczony skrót tego co w książce Sosińskiej, acz niepełny]; dopiero po ich przeczytaniu sięgnąć do podręcznika Sosińskiej [dwa pierwsze rozdziały]; niezależnie od tego o indeksowaniu: rozdz. XII z Sosińskiej i rozdz. VII Sadowskiej, Turowskiej]


© W. M. Kolasa. Kraków 2002 http://www.wmkolasa.up.krakow.pl/