Jest rok 1964. Kosmiczny wyścig wchodzi w fazę kulminacyjna. Projekt Merkury ustępuje miejsca projektowi Gemini. Statek Apollo jest dopiero na desce kreślarskiej, Ameryka z rozmachem wstępuje w erę kosmiczną. W małym biurze w Palo Alto (stan California), pracuje Roger Summit, wyznaczony, by kierować tajnym programem Lockheed Missile i Company Space. Rok później są już efekty i "Information Sciences Laboratory " demonstruje pierwszą interaktywną usługę wyszukiwania.
Jest 1968. Chociaż wciąż krok od wysłana człowieka na księżyc, NASA jest skupiona na celach odleglejszych. Zlecono firmie Lockheed przestudiowanie metod zarządzania dużymi zbiorami danych (bazami danych). Był to początek Projectu Recon, gdzie Summit zajmuje się tworzeniem języka wyszukiwawczego (język ten język nazwano „Dialog”). Projekt odnosi niebywały sukces. W efekcie Summit jest w stanie przekonać kierownictwo Lockheed by zainwestować w tworzenia programu komercyjnego i nową technologię.
Rok 1972. Mija niespokojny okres. Telewizja skupia naszą uwagę na światowych zdarzeniach jak nigdy przedtem. Rośnie społeczne zapotrzebowanie na dostęp do informacji. „Dialog” (już jako spółka) oferuje pierwszą publicznie dostępną bezpośrednią usługę wyszukiwania informacji. Świat zmienia się w tempie przyprawiającym o zawrót głowy. Sieć Arpanet po raz pierwszy zostaje zademonstrowana społeczeństwu. Chociaż początek ery Internet jest jeszcze oddalony o 15 lat, technolodzy mają już wizje ogólnoświatowej bezpośredniej transmisji danych. Rośnie gama usług oferowanych przez Dialog.
Rok 1981. Narodził się pecet. Dialog w pełni wykorzystuje tę technologię. Od tego roku jego oficjalna nazwa brzmi "Dialog Information Services, Inc", partner "Lockheed Corporation". Teraz do walki wchodzą inni. Szwajcarski rząd uczestniczy w tworzeniu się "Radio Suisse", aby dostarczyć usługi informacyjne dla przemysłu. Usługa początkowo skupia się na niszy rynkowej: informacji biomedycznej i farmaceutycznej. Nazywa się DataStar. W latach 80-tych DataStar szybko rośnie, aby stać się głównym „graczem” na europejskim rynku dystrybucji wiadomości i informaci profesjonalnych. Równocześnie młody londyński rynek badawczy poszukuje lepszych rozwiązań (dostępu do informacji). Powstaje niskobudżetowy projekt Market Analysis and Information Database (M. A. I. D), był pierwszym produktem tego typu i szybko stał się bezcennym narzędziem w profesjonalnym badaniu rynku. Połowa lat 80-tych jest punktem zwrotnym. "Apple" wprowadza Macintosh a Microsoft dostarcza Windows. Świat informacji dojrzewa a nieodparta siła rynku łączy kluczowych graczy przemysłu.
Rok 1988. Gra została rozpoczęta! Knight-Ridder kupuje "Dialog" od "Lockheed'a" (kilka lat później wykupuje także DataStar). U progu ostatniej dekady XX wieku nieugięta siła ściąga nasz świat razem. Wewnętrzne granice państw, które uniemożliwiały rozwój systemu znikają po „obaleniu murów”. Paradygmaty komunikacyjne zostają zmienione raz na zawsze. Miliony światowych użytkowników podejmują ich pierwsze wirtualne kroki do cyberprzestrzeni. Serwis M.A.I.D. korzysta z rewolucji Internetowej wprowadzając usługę Profound. DataStar również wprowadza nowe usługi sieciowe.
Jest rok 1997. Dzięki fuzji trzech serwisów najpotężniejszych
marek [Dialog, DataStar, Profound] powstaje narzędzie dostarczając
bezprecedensowej mocy badawczej.
Rok 2000. Ludzie świętują wejście w nowe tysiąclecie. Jest jeszcze jedna zbieżność: Thomson nabywa Dialog. Cykl jest kompletny. Powstają nowe możliwości, gdyż najpotężniejsza spółka informacyjna na świecie łączy się z przedsiębiorstwem, które było protoplastą tych rozwiązań.
Przez ponad 35 lat, wszystkie produkty oznaczone certyfikatem Dialog stanowiły (dużą, ważną, mocną część dorobku tych czasów). Na całym świecie Dialog stał się podstawą profesjonalnych serwisów informacyjnych zwracających uwagę na szeroki zakres informacji, wyrafinowane dokładne narzędzie przeszukujące i szybkość, która jest dzisiaj wymagana przez profesję informacji. W 103 krajach, na 6 kontynentach, w 23 strefach czasowych, Dialog jest z reguły pierwszym wśród dostawców profesjonalnej informacji. Nasza wizja jest czytelna. Nasz czas jest tutaj. Właśnie teraz.
Źródło: The History of Dialog - Transcript: http://www.dialog.com/about/history/transcript.shtml - © przeł. z ang. Mariusz Maszewski, skrót i korekta W. M. Kolasa. Kraków 2003 http://www.wmkolasa.up.krakow.pl/