1. KRYTERIA WYBORU PROGRAMÓW DO RAPORTU
Analiza aktualnej oferty skierowanej do badanego obszaru rynku jest niezwykle złożona. Aby sprostać temu zadaniu przyjęto siedem założeń dodatkowych, które - jak sądzimy - w odniesieniu do bibliotek małych i średnich mają swoje merytoryczne uzasadnienie. Do raportu zakwalifikowano wyłącznie systemy, które spełniały łącznie następujące warunki:
1. były relatywnie tanie, tzn. ich cena nie przekraczała 15 tys. zł.;
2. producent miał ugruntowaną pozycję na rynku (co najmniej kilkadziesiąt instalacji);
3. miały przyjazny interfejs, co oznaczało, że do obsługę i administracje systemu można powierzyć bibliotekarzom (bez pomocy informatyków);
4. oferowały obsługę wszystkich czynności niezbędnych w pracy biblioteki;
5. obsługiwały biblioteczne standardy (normy branżowe, poszanowanie tradycji itp.);
6. były przeznaczone do pracy na typowych komputerach klasy PC;
7. umożliwiały pracę w środowisku sieciowym.
W mniejszym stopniu na dobór programów rzutowały inne kryteria, jak: sposób instalacji, konfiguracji, czy dostępność dokumentacji i oferta szkoleń. Z definicji zaś nie uwzględniono programów zagranicznych ze względu na wysoki koszt lokalizacji, ani pakietów wykorzystujących zewnętrzne środowiska przetwarzania (run-time environment), gdyż te objęte są przeważnie wysokimi opłatami licencyjnymi i konserwacyjnymi (tzw. maintenance).
W ślad za tak ustalonymi kryteriami udało się wyselekcjonować cztery systemy: Libra 2000, MAK, Patron 2, Sowa i Sowa 2; pominięto natomiast takie programy
zagraniczne, które mimo niewątpliwych zalet nie zmieściły się w limicie kosztów i do poprawnej pracy wymagały specjalistycznego sprzętu i infrastruktury. Z drugiej zaś strony odrzucono liczne programy nie spełniające wymogów merytorycznych (np. Co-Liber, Biblioteka 2000, Mała Biblioteka) lub spełniających je w tylko niewielkim zakresie (ISIS).