5. LOGISTYKA (szkolenia, dokumentacja, serwis, marketing)
Czynnikiem niezwykle istotnym przy wyborze programów jest rozpoznanie jakiego wsparcia logistycznego udzielają producenci. Użytkownik winien zainteresować się przede wszystkim ofertą szkoleń, dostępnością dokumentacji (użytkownika i techniczną) i pomocy metodycznych, zasięgnąć informacji o placówkach, gdzie system już funkcjonuje oraz upewnić się gdzie kierować zlecenia serwisowe.
Tab. 3 Szkolenia, dokumentacja,
serwis, marketing |
|||||
|
Libra
2000 |
Patron
II |
Sowa |
Sowa
II |
MAK |
Ośrodki
szkoleniowe |
CUKB
– Gdańsk |
CUKB
– Gdańsk |
WBP
Poznań, CEBiD–
Poznań |
WBP
Poznań, CEBiD
– Poznań |
CUKB
(CEBiD), |
Instalacje
edukacyjne |
szkoły
wyższe (instytuty bibliotekozn.) |
szkoły
wyższe (instytuty bibliotekozn.) |
szkoły
wyższe (instytuty bibliotekozn.) |
szkoły
wyższe (instytuty bibliotekozn.) |
szkoły
wyższe (instytuty bibliotekozn.) |
Podręcznik
użytkownika |
Libra
2000. Podręcznik użytkownika. Gdynia 2002, |
Patron
II. Podręcznik użytkownika. Gdynia 2002, |
broszura
dla każdego modułu |
brak |
J.
Maj: Elementarz MAK-a dla bibliotekarzy. Warszawa 1999, 202 s. |
Podręcznik
administratora, dokumentacja techniczna |
w
podręczniku użytkownika |
w
podręczniku użytkownika |
broszura* |
brak |
J.
Wierzbowski: Pakiet MAK. Obsługa bazy. Wyd. 4. Warszawa 2002, 140s; J.
Swianiewicz: Edycja i drukowanie z bazy MAK. Warszawa 2002, 56 s.; toż
także w wersji elektronicznej |
Menu
pomoc |
wbudowany
podręcznik |
wbudowany
podręcznik |
skromna |
skromna |
obszerna
+ helpy użytkownika |
Wybrane
instalacje |
MBP
Rypin |
WBP
Gdańsk MiPBP
Racibórz |
PBP
Sieradz PBP
Ostrów Wlkp. |
PBP
Sieradz PBP
Ostrów Wlkp. |
b.
d. |
Serwis
techniczny www, update www |
brak |
brak planowany |
brak |
brak |
brak |
Serwis
terenowy |
brak |
brak |
Autoryzowani
przedstawiciele: –
Warszawa (2) |
Autoryzowani
przedstawiciele: –
Warszawa (2) |
MAK
Serwis |
Stałe
wsparcie serwisowe (maintenance) |
możliwa
umowa serwisowa |
możliwa
umowa serwisowa |
możliwa
umowa serwisowa |
możliwa
umowa serwisowa |
brak |
Promocja |
prasa
fachowa, www.mol.pl |
prasa
fachowa, www.mol.pl |
prasa
fachowa, www.sokrates.pl |
prasa
fachowa, www.sokrates.pl |
internet
– www.bn.org.pl |
Wersja
demo |
brak** |
brak** |
brak*** |
brak*** |
tak |
Baza
wzorcowa |
tak |
tak |
tak |
nie |
tak |
|
|||||
*
tylko dla wersji DOS; ** dla zainteresowanych wersja edukacyjna na czas
określony lub pokaz; *** dla zainteresowanych pokaz |
Pod względem szkoleń oferta producentów jest raczej wyrównana. Dystrybutorzy nawiązują zwykle bliższą współpracę z lokalnymi ośrodkami kształcenia bibliotekarzy lub bibliotekami, gdzie w razie potrzeby odbywają się odpowiednie kursy (np. Sowa w Poznaniu, Libra i Patron w Gdańsku, Mak w kilku ośrodkach). Istotnym uzupełnieniem tej formy nauczania są tzw. instalacje edukacyjne, oferowane na życzenie placówkom kształcenia bibliotekarzy na poziomie akademickim lub zawodowym. Nieco bardziej zróżnicowane jest podejście producentów do spraw dokumentacji, podręczników użytkownika i pomocy systemowej. W zdecydowanie najlepszej sytuacji są nabywcy Libry, Patrona i MAKa, dla których przygotowano odpowiednie publikacje i wyczerpującą pomoc kontekstową. Nieco skromniej wygląda oferta SOWy (tylko kilka broszur i skromna pomoc systemowa), a najgorzej wyposażona jest SOWA 2 (tylko lapidarne helpy).
Trudniej natomiast odpowiedzieć na pytanie, czy uzyskany od dystrybutorów wykaz „wzorcowych” instalacji jest satysfakcjonujący. W zasadzie tylko wykaz instalacji SOWy (SOWy 2) można uznać za wystarczający (placówki różnej wielkości w różnych regionach kraju), wykaz dotyczący Libry 2000 i Patrona obejmuje zbyt niską liczbę placówek, co jednak tłumaczy obiektywnie krótki okres od ich wejścia na rynek, z kolei dystrybutor MAKa nie udziela takich informacji (stąd zmuszeni jesteśmy ich poszukiwać samodzielnie, np. w internetowym „Informatorze o bibliotekach” – www.bn.org.pl).
Kolejna grupa zagadnień to możliwości serwisowe. W przypadku branży IT na całym świecie standardową formą świadczenia takich usług jest witryna producenta, gdzie znajdziemy poprawki, update i informację o placówkach. Niestety jak dotychczas żaden z producentów nie oferuje takich usług (choć w każdym przypadku są planowane). W Internecie znajdziemy na wspomniany temat co najwyżej teksty reklamowe lub fragmenty dokumentacji (MAK). Podobnie jest z ofertą bezpośredniego wsparcia technicznego. Poza użytkownikami SOWy, którzy mogą liczyć na wsparcie autoryzowanych przedstawicieli ulokowanych w różnych częściach kraju (tab. 3) pozostali mają znacznie mniejszy wybór. W sytuacjach awaryjnych pozostaje im wyłącznie kontakt z producentem (Libra, Patron) lub podmiotami zewnętrznymi (MAK Serwis).
Warto również wspomnieć działaniach marketingowych dystrybutorów oprogramowania. W zasadzie wszyscy doceniają znaczenie promocji i z różnym natężeniem reklamują swe produkty na łamach prasy fachowej („Bibliotekarz”, „Poradnik Bibliotekarza”) oraz w Internecie („EBIB” i strony domowe), a zainteresowani mogą liczyć na wersję próbną (edukacyjną), pokaz lub demo.