Moduł obsługi wypożyczalni utrzymuje centralną kartotekę czytelników i umożliwia rejestrowanie wypożyczeń, zwrotów, prolongat oraz odwiedzin czytelników realizowanych w poszczególnych placówkach (wypożyczalniach). Podstawowe operacje realizowane są poprzez odczytywanie kodów kreskowych z etykiet udostępnianych egzemplarzy oraz z legitymacji bibliotecznych. Czytelnik może używać we wszystkich placówkach jednej legitymacji. Program wykrywa pozycje przetrzymane, stosownie do regulaminu biblioteki nalicza kary oraz przygotowuje upomnienia (monity). Pracownik może zarezerwować (zablokować) wskazany egzemplarz lub zamówić tytuł (jeśli wszystkie egzemplarze są wypożyczone). Realizacja zamówienia następuje automatycznie przy zarejestrowaniu zwrotu dowolnego egzemplarza (towarzyszy temu wydruk rewersu). W ramach modułu można uzyskać szereg zestawień statystycznych związanych z pracą wypożyczalni. Zestawienia dotyczą zarejestrowanych czytelników, odwiedzin w bibliotece, wypożyczeń (z podziałem na kategorie zbiorów) itp. Wszystkie zestawienia statystyczne można uzyskać odrębnie dla każdej placówki, za wybrany miesiąc lub za wskazany zakres miesięcy. Inne zestawienia uzyskiwane w ramach modułu to wydruki kont czytelników (także historia konta), zestawienia czytelników przetrzymujących, zestawienia czytelników odwiedzających bibliotekę w danym dniu, zestawienia zarezerwowanych egzemplarzy i in. Moduł rejestracji pracy czytelni umożliwia zdefiniowanie zbioru zdarzeń, które mogą zachodzić w czytelni np. udzielenie informacji (bibliotecznych, rzeczowych, bibliograficznych), odwiedziny, udostępnienie czasopisma, udostępnienie księgozbioru podręcznego, zbiorów specjalnych, itp. Zdarzenia rejestruje się przez odczyt odpowiedniego kodu kreskowego lub poprzez naciśnięcie przycisku na ekranie. Stosownie do przyjętego podziału zdarzeń program realizuje okresowe zestawienie. Moduł zamawiania i rezerwowania umożliwia zorganizowanie tych usług w formie samoobsługowej. Czytelnik może korzystać z programu informacyjno-wyszukiwawczego (w bibliotece) lub poprzez WWW (z dowolnego miejsca). Zarządzaniem rezerwacjami i zamówieniami w bibliotece zajmuje się specjalny program, który informuje pracownika o nowych rezerwacjach (np. poprzez wydruk). O zrealizowaniu zamówienia czytelnik moze być powiadamiany za pomocą poczty elektronicznej. Moduł obsługi inwentarzy zawiera program umożliwiający przeprowadzenie procesu ubytkowania (wycofania) wskazanych jednostek inwentarzowych. Program obsługuje ponadto kartotekę pozycji znajdujących się w oprawie oraz pozycji, które zablokowano przed wypożyczaniem. Proces ubytkowania rozpoczyna się od zgłoszenia egzemplarza i wskazania przyczyny wycofania. Następnie z egzemplarzy zgłoszonych wybiera się te, które chcemy umieścić na protokole ubytkowania. Protokół otrzymuje numer zgodnie z zasadami numerowania przyjętymi w bibliotece. Po sprawdzeniu i zatwierdzeniu protokołu egzemplarze otrzymują status “wycofany” i system przydziela odpowiednie numeru ubytków. Program realizuje wydruki wykazów protokołów, zestawienia ilościowo-wartościowe nabytków i ubytków, struktury zmian i in. Moduł skontrum zawiera program umożliwiający przeprowadzanie okresowej kontroli zbiorów. Użytkownik programu poprzez odczytanie kodów kreskowych rejestruje w specjalnej kartotece jednostki inwentarzowe znajdujące się aktualnie w bibliotece. Program porównuje zarejestrowane dane ze danymi znajdującymi się katalogu, uwzględniając przede wszystkim statusy poszczególnych egzemplarzy (stan dostępności). Efektem porównania jest zestawienie o postaci zgodnej z typowym formularzem skontrum (“załączniki”). Zestawienia te umożliwiają ostateczne sprawdzenie i ewentualnego skorygowanie danych. Końcowym etapem wykorzystania programu jest przygotowanie listy braków względnych oraz przeniesienie brakujących jednostek inwentarzowych do kartoteki egzemplarzy zgłoszonych do ubytkowania. Jednostki inwentarzowe nie wpisane do systemu komputerowego (np. stare ubytki) są wykazywane automatycznie jako ubytki, jednakże są one wyróżniane jako “nie wpisane”. Aby uniknąć błędu polegającego na pominięciu w skontrum istotnego egzemplarza, który nie został wpisany do systemu można utworzyć specjalna kartotekę zawierającą numery inwentarzowe tzw. stałych ubytków. Kartoteka ta nie zawiera danych bibliograficznych, dlatego można ją zapełnić stosunkowo szybko. Moduł obsługi Z39.50 realizuje usługę serwera tego protokołu. Umożliwia podłączenie katalogu do multiwyszukiwarek Z39.50 (np. KaRo). |
sokrates@sokrates.pl | www.sokrates.pl | tel. 0-61 656-44-10 |