2. UKD – wiadomości ogólne
1. &
ETAPY TWORZENIA KATALOGU
- ANALIZA – uzyskujemy dzięki niej słowną charakterystykę dokumentu
- PRZEKŁAD uzyskanych słów na symbole klasyfikacyjne – posługujemy się np. indeksem
- Tworzenie CHARAKTERYSTYKI WYSZUKIWAWCZEJ dokumentu w oparciu o ustalone wcześniej symbole i gramatykę klasyfikacji
2. & PRZYKŁAD
Hernas, Czesław B 1213 768 II |
Literatura
baroku / Czesław Hernas. – Wyd. 2. 1. Literatura polska – historia – 16-18 w. – podręcznik akademicki |
Pytanie | charakterystyka słowna | przekład |
1 | Literatura polska | 821.162.1 |
2 | - | - |
3 | XVII–XVIII w. | "16/18" |
4 | historia | (091) |
5 | podręcznik akademicki | (075.8) |
821.162.1(091)”16/18”(075.8) – kolejność symboli wynika z gramatyki UKD (tzw. porządku poziomego).
3. &
ZASTOSOWANIE UKD
· katalogi biblioteczne;
· bibliografie np. "Przewodnik Bibliograficzny";
· przeglądy nowości np. w miesięczniku „Nowe Książki”;
· kartoteki i przeglądy dokumentacyjne;
· biblioteczne i bibliograficzne bazy danych
4. & ZASADY KLASYFIKOWANIA.
1. GRAMATYCZNE – zasady porządku poziomego i pionowego
2. PIERWSZEŃSTWO TREŚCI NAD FORMĄ – np. eseje filozoficzne (przedmiotem jest filozofia)
3. POSZANOWANIE TRADYCYJNYCH PODZIAŁÓW WIEDZY – np. dyscypliny filologiczne zwykle dzielą się na: historię, teorię, ważny jest aspekt czasowy itp.; sztuka z kolei eksponuje podział wg stylów; natomiast w technice ważniejszy i rozbudowany jest aspekt materiałowy, zaś aspekt czasowy niemal nieistotny …
4. PODPORZĄDKOWANIE CZĘŚCI CAŁOŚCIOM – np. ciągniki rolnicze – układ napędowy – sprzęgło – materiały ścierne
5. MALEJĄCEJ KONKRETYZACJI – np. bibliotekarstwo–biblioteki publiczne–zbiory–udostępnianie
6. MINIMUM – postępować z ustalonym wcześniej schematem. Chodzi o tzw. głębokość i szczegółowość klasyfikowania; np. o postępowanie w przypadku jeśli w mamy książkę dotyczącą kół samochodowych, a w tablicach jest tylko symbol samochody
7. KONSEKWENCJI PROWADZENIA KATALOGU
8. PRAGMATYKA – perspektywa wiedzy użytkownika
5. &
HISTORIA UKD
6. &
POLSKIE WYDANIA TABLIC UKD ....
UKD – JAKO SYSTEM
7. &
SYMBOLE GŁÓWNE
· Notacja dziesiętna,
· 10 działów pierwszego stopnia, które dzielą się dalej.
· Możliwa jest ROZBUDOWA W ŁAŃCUCHU – na każdym kolejnym poziomie do symbolu dodawana jest kolejna cyfra. Jej hierarchia jest inna dla każdej klasy. Np.:
8 | Językoznawstwo. Lingwistyka |
81 | Lingwistyka. Języki, |
811 | Języki naturalne i sztuczne, |
811.16 | Języki słowiańskie, |
811.162.1 | Język polski |
· lub w SZEREGU (ograniczona):
· 51 ; 52 ; 53 ; 54 ; 55 itd.
· Ten typ rozbudowy nazywamy rozbudową bezpośrednią.
· Istnieje także rozbudowa RÓWNOLEGŁA (kilka klas posługuje się podziałem wg podobnej zasady), np.:
Poddziały wspólne języka Poddziały wspólne grupy etnicznej Językoznawstwo Literatura
=111 (=111) 811.111 821.111
=162.1 (=162.1) 811.162.1 821.162.1
&
szerzej w książce B. Sosińskiej–Kalty (rozdz. X).
8. &
ZNAKI ŁĄCZĄCE
· +; /, :, ::, [], *, A/Z
· 51+53 ; 51/53 ; 51:53 ; 53::51 ; 51+53]:016 ; 630*1 ; 929–051 Kowalski J.
9. &
PODDZIAŁY WSPÓLNE – zasadniczo dozwolone do stosowania w każdym dziale UKD
Poddział | Znak | Przykład | Znaczenie | Uwagi |
języka | = | =111 | język angielski | |
formy | (0...) | (075) | podręcznik | |
miejsca | (x... ) | (438) | Polska | [x różne od 0] |
grupy etnicznej | (=...) | (=111) | Anglicy | |
czasu | "..." | "1939/1945" | lata 1939–1945 | |
alfabetyczne | 929-052 Jan Paweł II | biografia Jana Pawła II | ||
punktu widzenia | .00.. | 32.001 | teoria polityki | nadto .000... autorski punkt widzenia |
[materiały] | –03... | 688–036.5 | wyroby galanteryjne z tworzyw sztucznych | |
[osoby] | –05 | 02–052 | czytelnicy |
10. &
PODDZIAŁY ANALITYCZNE – obowiązuję w obrębie niektórych działów i tam są opisane,
np.
· kropka zero 37.01 Podstawy wychowania
· z kreską 821.162.1–1 Poezja polska
· inne ( –01/09 i –001/009 w medycynie)
11. &
PODDZIAŁY SYNTETYCZNE (obowiązuję w obrębie niektórych działów), np.
· z apostrofem 811.162.1’35’374 Słownik ortograficzny języka polskiego
12. &
PORZĄDEK POZIOMY
· zob. tablice UDC–P022 s. X ...
13. &
SPOSÓB ODCZYTYWANIE SYMBOLI ...
14. &
INDEKS PRZEDMIOTOWY ...
!!! Uwaga indeks pełni funkcję pomocniczą i nie może być bezpośrednią podstawą klasyfikowania dokumentów.
15. & Kolejność postępowania:
1. Indeks;
2. Tablice;
3. Sprawdzić otoczenie symbolu i zwrócić uwagę na komentarze.
ĆWICZENIA DOMOWE:
I. Ustal klasyfikację następujących książek:
1. Podręcznik historii nauki polskiej, 2. Kodeks pracy; 3. Dzieje książki arabskiej do 14 wieku; 4. Historia Polski w czasach Łokietka (w języku jidysz); 5. Szkolna encyklopedia chemiczna; 6. Podręcznik uprawy ryżu w języku japońskim; 7. Przewodnik po obserwatoriach astronomicznych ZSRR w latach 1945/1989; 8. Czasopismo z zakresu fizyki molekularnej; 9. Reportaż o sytuacji polskich parków narodowych; 10. Podręcznik historii literatury białoruskiej; 11. Książka metodyczna dla nauczyciela muzyki; 12. Samouczek korzystania z Internetu; 13. Podręcznik programowania w języku maszynowym (język komputerowy niskiego poziomu); 14. Dzieje walki z analfabetyzmem w Polsce; 15. Atlas grzybów rosnących w Słowenii (botanika); 16. Słownik muzyków polskich XX wieku
II. Przygotuj przykłady dla klasyfikacji UKD literatury pięknej - kliknij tu aby zobaczyć wykaz
© W. M. Kolasa. Kraków 2002 http://www.wmkolasa.up.krakow.pl/